Ball Group Sverige Retail AB, org.nr 556681-0833, som driver Zizzi-butikerna i Sverige, försattes i konkurs den 15 juni 2021 vid Borås tingsrätt. Advokat Martin Bergander vid Wesslau Söderqvist Advokatbyrå har förordnats till konkursförvaltare och biträds av advokat Oscar Creutz m.fl. Vid konkursbeslutet bedrevs verksamhet i tolv butiker i Sverige.
Konkursutförsäljning
Konkursutförsäljning sker i samtliga butiker i Sverige.
Det är endast butikerna i Sverige som berörs av konkursbeslutet och har utförsäljning.
E-handeln berörs ej av konkursbeslutet och nedan berör således inte ett köp du gjort via e-handeln. Har du köpt en vara via e-handel och vill returnera/byta/reklamera går det inte att göra det i butik.
Information till dig som kund som gjort ett köp i butik innan konkursen
Köp
Fråga: Jag har köpt en vara i butik och vill returnera den. Går det?
Svar: Vill du returnera en vara du köpt i butik ber vi dig kontakta Zizzi:s kundtjänst för mer information och vägledning, läs mer här. Om du anser dig ha ett ersättningsanspråk mot konkursbolaget, fyll i formuläret här. Kom ihåg att behålla alla kvitton till stöd för ditt ersättningsanspråk.
Reklamationer
Fråga: Jag vill reklamera en vara jag har köpt i butik. Hur gör jag?
Svar: Butikerna har inte längre möjlighet att ta emot reklamationer. Vill du returnera en vara du köpt i butik ber vi dig kontakta Zizzi:s kundtjänst för mer information och vägledning, läs mer här.
Kunder som önskar reklamera en vara får istället anmäla ersättningsanspråk i konkursen, fyll i formuläret här. Kom ihåg att behålla alla kvitton till stöd för ditt ersättningsanspråk.
Har du betalat köpet med kreditkort har du i många fall möjlighet att framställa ett ersättningsanspråk direkt mot utställaren av kreditkortet för återbetalning vid utebliven leverans eller fel i varan. Vänd dig i så fall direkt till utställaren av kreditkortet.
Öppet köp och byten
Fråga: Jag vill returnera min vara jag köpt i butik enligt villkor om öppet köp. Går det?
Svar: Nej, till följd av konkursen gäller inga villkor om öppet köp. Du kan därför tyvärr inte returnera varan på den grunden.
Fråga: Jag vill byta min vara jag köpt i butik till annan storlek/annan vara. Går det?
Svar: Nej, till följd av konkursen kan någon bytesrätt oavsett anledning inte accepteras.
Presentkort, tillgodohavanden och medlemsförmåner
Fråga: Jag har ett presentkort som jag köpt i butik. Kan jag använda det?
Svar: Till följd av konkursen kan presentkort inköpta innan konkursen inte användas som betalningsmedel i butik. Andra tillgodohavanden kan inte heller användas som betalningsmedel i butik.
Har du ett presentkort eller ett tillgodohavande ber vi dig kontakta Zizzi:s kundtjänst för mer information och vägledning om hur du använder detta via deras e-handel, läs mer här.
Anmäla ersättningsanspråk i konkursen
Fråga: Jag vill framställa ett ersättningsanspråk. Hur gör jag?
Svar: Anmäl ditt ersättningsanspråk genom att fyll i formuläret här. Kom ihåg att behålla alla kvitton till stöd för ditt ersättningsanspråk.
Fråga: Vad händer med mitt ersättningsanspråk efter att jag har anmält det?
Svar: Alla krav som anmäls i konkursen kommer att sammanställas i en konkursbouppteckning som ges in till Borås tingsrätt som fattat beslut om att försätta bolaget i konkurs. Krav från konsumenter är så kallade oprioriterade fordringar. Om utdelning blir aktuellt till oprioriterade fordringsägare, d.v.s. konsumenter, kommer konkursförvaltningen begära att tingsrätten beslutar att inleda bevakningsförfarande.
Du blir i sådana fall direkt kontaktad av tingsrätten med mer information samt en uppmaning att bevaka din fordran i konkursen.
Hantering av personuppgifter
Wesslau Söderqvist Advokatbyrå och konkursboet behandlar de personuppgifter som används i konkursen. För mer information om behandling av personuppgifter, se vår personuppgiftspolicy här.
Kontakt
Vill du komma i kontakt med konkursförvaltningen?
Vänligen skicka dina frågor och funderingar till zizzi@wsa.se