GPSR står för General Product Safety Regulation. Det är en ny EU-förordning med allmänna regler för produktsäkerhet som börjar gälla som lag inom hela EU/EES från den 13 december 2024. Här är en sammanfattning med några viktiga punkter att ha koll på.
- Vad omfattas? GPSR gäller för alla typer av produkter som släpps ut eller tillhandahålls på marknaden inom EU/EES och som inte omfattas av annan specifik EU-lagstiftning (t.ex. möbler och inredning, kläder, sportutrustning som inte är skydd, smycken, barnprodukter såsom barnvagnar, nappar och spjälsängar). Produkterna ska enligt GPSR vara både säkra och spårbara.
- Vilka omfattas? GPSR ställer krav på ”ekonomiska aktörer” vilket inbegripet bland annat tillverkare, importörer, leverantörer och återförsäljare. Därtill ställer GPSR krav på online-marknadsplatser. Samtliga av dessa aktörer ska ha interna processer för produktsäkerhet som uppfyller kraven i GPSR.
- GPSR:s krav är desamma oavsett om produkten säljs i fysisk butik eller i via näthandel. Det ställs högre krav på vilken information som ska finnas i anslutning till att en produkt säljs via näthandel. Bland annat ska tillverkarens kontaktuppgifter samt varningar och säkerhetsinformation tydligt framgå.
- GPSR ställer även krav på att online-marknadsplatser ska införa två kontaktpunkter för direkt kommunikation om säkerhetsfrågor, en för marknadskontrollmyndigheter och en för kontakten med allmänheten. Det ställs även krav på att online-marknadsplatser ska registrera sig via portalen Safety Gate (Safety Gate: the EU rapid alert system for dangerous non-food products).
- För varje produkt som omfattas av GPSR måste det finnas en ansvarig ekonomisk aktör inom unionen (en tillverkare, importör, representant eller leverantör av distributionstjänster) som ansvarar för att uppgifter om produktens säkerhet hålls tillgänglig för myndigheterna.
- Exempel: En återförsäljare i Sverige som säljer produkter importerade från Kina måste säkerställa att tillverkarna av produkterna uppfyller GPSR:s krav och vägra att släppa ut produkter som denne inte anser uppfyller dessa krav.
- Det ska finnas möjligheter för konsumenter att lämna klagomål på en produkt som inte uppfyller säkerhetskraven. En tillverkare av produkter är skyldig att ha ett internt register över mottagna klagomål. Vid återkallelse av en produkt ska konsumenten kunna välja mellan minst två av följande alternativ: reparation av eller ersättning för produkten eller lämplig återbetalning.
Författare: Klara Fougstedt