Vem är det som bestämmer om en medarbetare får arbeta hemifrån? Får arbetsgivaren ha olika regler för olika medarbetare? Hur fungerar det med arbetsmiljöansvaret på distans? Här svarar advokat Jessica Stålhammar på de vanligaste frågorna om distansarbete.
Vad menas med ”distansarbete”?
– Distansarbete är att den anställde utför sina ordinarie arbetsuppgifter från en annan geografisk plats än den ordinarie. Det vanligaste är att arbetet utförs från den anställdes hem, men det kan även vara från en annan plats som arbetsgivaren och den anställde har kommit överens om. För att det ska räknas som distansarbete ska det även ske med regelbundenhet, till exempel två eller tre dagar per vecka. Att tillfälligt arbeta hemifrån räknas normalt inte som distansarbete.
Men vem är det egentligen som bestämmer om ett arbete ska få genomföras på distans?
– Det är arbetsgivaren som bestämmer var arbetet ska utföras utifrån verksamhetens behov, men inom ramarna för anställnings- och kollektivavtal. Det kan finnas olika regler för olika grupper av medarbetare, utifrån lämpligheten att arbeta på distans.
Från vilka platser kan man arbeta på distans?
– Med hänsyn till att det är arbetsgivaren som ansvarar för arbetsmiljön även för anställda som arbetar på distans är det rimligt att det endast finns en ordinarie distansarbetsplats. Det kan också finnas ett behov att snabbt kunna infinna sig på arbetsplatsen. Arbete som genomförs utomlands kan få skatterättsliga konsekvenser om det är fråga om en mer permanent situation.
Kan man ändra villkoren för distansarbete?
– Om en anställd till exempel inte följer den policy för distansarbete som finns på arbetsplatsen kan det vara ett skäl till att ta bort möjligheten att arbeta på distans. Arbetsgivaren måste dock vara medveten om skälen till misskötseln, om det är fråga om ett missbruk eller liknande finns ett rehabiliteringsansvar.
Vem står för kostnaderna för arbetsverktyg vid arbete på distans?
– Om arbetsgivaren och arbetstagaren är överens om arbete på distans är utgångspunkten att arbetsgivaren ska tillhandahålla nödvändiga arbetsredskap.
Kan min tillhörighet till ett visst kontor påverkas? Vad händer turordningsmässigt vid en uppsägningssituation?
– Den anställdes organisatoriska tillhörighet påverkas inte av distansarbete.
Jessica Stålhammar
Advokat & Partner | Helsingborg
+46 (0)42-453 79 03
jessica.stalhammar@wsa.se